آیا میدانستید کتاب های مصور ابزاری عالی برای یادگیری زبان انگلیسی به کودکان هستند؟
آیا میدانستید کودکان در تعامل با والدین خود زبان را بهتر یاد میگیرند؟
آیا میدانستید استفاده از کتاب های مصور و تعامل کودک با والدین نقش مهمی در علاقه کودکان به زبان انگلیسی دارد؟
تصاویر کتاب های مصور به کودک شما کمک می کند، محتوا را متوجه شود و همچنین کودکان هم به خوبی می توانند واژه های مربوط به اشیایی را که به آن علاقه دارند به خوبی یاد بگیرند به شرطی که همراهی و تعامل والدین هم با آن ها همراه باشد.
مطالعه حاضر تأثیر تعاملات کودک والدین و استفاده از قلم دیجیتال در هنگام مطالعه کتاب تصویری انگلیسی را در علاقه کودک به یادگیری انگلیسی در بافت EFL بررسی کرده است. (زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی، خارجی (foreign) یعنی متعلق به کشوری به غیر از کشور خودتان پس English as a foreign language یعنی زبان انگلیسی، زبان رسمی آن کشور نیست.) در مجموع ۳۲۰ مادر کره ای از کودکان پیش دبستانی سه تا پنج ساله در این مطالعه شرکت کردند نتایج نشان داد که علاقه کودکان زمانی که از قلم های دیجیتال استفاده می کردند و به طور مکرر با فرزند و والدین درگیر می شدند، تعاملات در هنگام خواندن کتاب تصویری انگلیسی و در کل یادگیری زبان انگلیسی به کودکان به مراتب بیشتر بود.
کودکان بیش از هر چیزی دوست دارند از روی تصاویر، قصه ها برای آنها بازگو شود و هر قدر این تصاویر بیشتر و گویاتر باشد حتی کودک بدون سواد خواندن می تواند به موضوع پی برده و آموزش ببیند. بنابراین کتابهای تصویری یکی از پرکاربردترین مطالب برای آموزش زبان در اوایل کودکی است. کودکان خردسال می توانند با گوش دادن به آنچه بزرگسالان می خوانند، مشاهده تصاویر و بیان افکار خود، فرصت هایی برای رشد زبان پیدا کنند.
از طریق کتاب های تصویری، کودکان می توانند واژگان جدیدی را یاد بگیرند که به طور منظم استفاده نمی شود.همچنین تحقیقات زیادی در مورد تأثیرات خواندن کتاب تصویری در توسعه زبان اول مانند آگاهی واجی، واژگان و درک داستان انجام شده است.بنابراین برای زبان آموزان جوان انگلیسی که زبان انگلیسی را به عنوان یک زبان خارجی یاد میگیرند (EFL) و همچنین در زندگی روزمره به ندرت در معرض زبان انگلیسی قرار می گیرند، ویژگی کتاب های تصویری که امکان به دست آوردن زبان بدون متن را برایشان امکان پذیر می کند، می تواند مفیدتر باشد. این هم به این دلیل است که خواندن کتاب های تصویری به آنها این فرصت را می دهد که زبان و فرهنگ جدیدی را تجربه کنند.
امروزه تکنولوژی به ابزاری جدایی ناپذیر در زندگی تبدیل شده است و کمک شایانی به آموزش و درک بهتر زبان در سیستمهای آموزشی زبان کرده است. این مطالعه نشان داد که هم تعامل کودک با والدین و هم استفاده از قلم دیجیتال در هنگام خواندن کتاب تصویری انگلیسی از روش های موثری برای بهبود علاقه به یادگیری انگلیسی کودکان خردسال در زمینه EFL است. به طور خاص، تعامل بین والدین و کودک در مقایسه با استفاده از قلم دیجیتال روش موثرتری بود.
مطالعه حاضر نشان داد که تعامل کودک با والدین نه تنها یک عامل حیاتی برای یادگیری زبان اول کودکان خردسال است، بلکه برای یک عامل تاثیرگذار در یادگیری یک زبان خارجی است.
نگارنده در پایان پیشنهاد می کند که دستگاه های دیجیتال برای یادگیری زبان خارجی کودکان خردسال باید توسعه یابد تا تعامل آنها با والدین گسترش یابد.
در ادامه شما می تونید مقاله اصلی این مطلی رو از لینک زیر دانلود و مطالعه کنید.
Children’s Interest in Learning English Through Picture Books in an EFL Context
گردآورنده : سارا رزقی
دکترای زبانشناسی همگانی / کارشناسی ارشد زبانشناسی همگانی / دارای مدرک زبان MSRT / ارائه ی ۶ مقاله پژوهشی / مدرس زبان دانشگاه پیام نور / ۱۱ سال سابقه تدریس در موسسه بین الملل خوارزمی
بدون دیدگاه